Oleh IMAN ANNURAH ABDULLAH
Pada 25 Mei 2017, bertempat di BlackBox ASWARA, sebuah karya Hatta Azad Khan berjudul Mayat telah dipentaskan. Teater berdurasi lebih kurang 45 minit itu merupakan arahan Akid Jabran, seorang mahasiswa Fakulti Teater ASWARA yang juga merupakan sebuah projek penilaian tahun akhir untuk memperoleh Diploma Teater.
Mayat mengisahkan 4 Sahabat yang
sedang mencari cara untuk mengebumikan mayat sahabat mereka sedangkan
tanah perkuburan di sekitarnya sudah penuh. Kisah berlanjutan dengan kemunculan
watak Orang Luar yang ingin membeli mayat sahabat mereka untuk dijadikan barang
ganti.
Dialog dalam naskah ini memang mudah mencuit hati penonton. Skripnya dipenuhi kelucuan membuatkan penonton tidak kering gusi, jadi tidak
hairanlah jika naskah ini sering menjadi naskah pilihan untuk dipentaskan. Namun demikian, ia juga merupakan satu cabaran
kepada pengarah untuk menyampaikan naskah dengan cara yang berbeza di samping
membuka perspektif lain kepada penonton. Ketika memutuskan untuk datang menonton, saya ingin mencari apakah kelainan yang akan
dibawa oleh pengarah kali ini.
Tulisan ini cuba melihat pementasan ini menerusi perspektif simbolisme.
1. Mengapa dimulakan begitu?
Persembahan dimulai dengan tayangan video menggunakan LCD projector yang memaparkan imej bangunan-bangunan tinggi dan pemandangan jalan raya di waktu malam. Apakah motif
utama tayangan video tersebut? Saya melihatnya sebagai simbol
pembangunan negara yang begitu pesat pada era ini di samping membuka ruang
kepada penonton untuk melihat lebih jauh akan kemajuan yang melatari zaman cerita. Usai tayangan video, lampu di ruang pentas dihidupkan. Ternyata latar di atas pentas menampakkan kontradiksi yang sangat jelas daripada
tayangan video sebelumnya. Set yang tersusun di pentas memperlihatkan bahagian
tepi jalan raya yang ditutupi dengan zink
dan kayu terpakai yang mana ianya memaparkan simbol kedaifan dan kemiskinan. Di sebalik
bangunan tinggi, masih banyak kawasan setinggan yang daif dihuni oleh golongan
bawahan yang malang dan tidak dipedulikan. Saya memahami bahawa inilah realiti sebenar masyarakat
yang cuba diketengahkan oleh pengarah.
2. Dialog yang berpusing-pusing
Dialog yang
dilontarkan oleh pelakon sengaja diulang-ulang tanpa kata
putus, dalam masa yang sama menimbulkan kelucuan kepada penonton. Ini dapat dilihat ketika perbincangan 4 Sahabat mencari tempat bagi mengebumikan mayat sahabat mereka, kecekapan pelakon bermain dengan watak menjadikan
dialog-dialog yang berulang ini tidak meleret dan hambar. Jauh melihat
di sebalik dialog-dialog yang berulang-ulang ini, ianya merupakan simbol
penekanan terhadap isu yang ingin disampaikan dalam cerita yakni protes
terhadap pembangunan negara yang menindas golongan bawahan. Ianya disampaikan
dalam cara absurd di sebalik kelucuan yang dibina.
3. Watak Satu Malaysia?
Watak-watak yang diwujudkan jelas mewakili kaum-kaum utama di Malaysia. Walaupun tidak dinyatakan dengan jelas,
namun karakteristik ini dapat dikenal pasti melalui gaya pengucapan dialog watak. Sahabat I dan II
berbangsa India, Sahabat III dan IV berbangsa Melayu, manakala watak Orang Luar
yang hendak membeli mayat ditampilkan berbangsa Cina. Adakah pengarah mengambil konsep
‘Satu Malaysia’? Tidak, saya tidak melihatnya sedemikian. Watak perwatakan
yang dihidupkan di dalam pementasan ini menunjukkan simbol ensembel kepada realiti sosial dan ekonomi kaum di Malaysia hasil kesan pembangunan. Hidup sesetengah masyarakat India dan Melayu kian mundur manakala kaum Cina digambarkan bijak memanfaatkan peluang kesan kerumitan yang berlaku. Watak Orang Luar diperlihatkan begitu licik dalam melakukan perniagaan jual beli organ mayat di tengah-tengah kerumitan empat orang
sahabat ini.
4. Ada Zombi?
Penampilan zombi
di penghujung cerita amat menarik. Ini satu kelainan berbanding pementasan Mayat yang pernah
saya tonton sebelum ini. Mayat sahabat mereka yang hilang dibangkitkan semula menyerupai
zombi, manakala seorang daripada empat orang sahabat juga ikut bertukar menjadi
zombi. Kedua-dua zombi ini menyerang dua lagi sahabat mereka yang tinggal termasuklah
watak Orang Luar. Namun demikian, mengapa zombi? Melalui pemahaman saya
daripada penontonan beberapa filem bertemakan serangan zombi sebelum ini, antaranya Night of a
Living Dead (1968) dan Zombi Kampung Pisang (2007), saya memahami bahawa zombi
merupakan makhluk ganas yang memakan daging dan otak manusia. Zombi terhasil
daripada penyelewengan dan sifat tamak kapitalis. Berkait dengan itu, zombi
yang diwujudkan di hujung pementasan ini merupakan protes kepada kepincangan kapitalis atasan dalam merancang
pembangunan negara sehingga menyusahkan masyarakat golongan bawahan. Akibat
pembangunan yang begitu pesat, masyarakat sukar untuk mendapatkan sekeping tanah
walaupun untuk tujuan tanah perkuburan. Selain itu, ianya juga merupakan simbol
kepada kekacauan hidup golongan miskin yang berperang dalam krisis ekonomi
negara untuk terus hidup.
Mayat sedia dikenali sebagai sebuah naskah yang sarat dengan kritikan-kritikan sosial yang berlaku dalam era penulisannya. Naskah ini juga boleh dibaca sebagai reaksi protes dalam melihat kepincangan sistem kapitalis yang menindas masyarakat bawahan. Ternyata naskah Mayat yang disajikan kali ini tampak berbeza. Lebih menarik lagi apabila pengarah bermain dengan simbol-simbol (sama ada sedar atau tidak) bagi menyampaikan pemikirannya. Menontonnya daripada perspektif simbolisme, ternyata pemikiran di dalam naskah ini telah diadun dalam kerangka yang kemas dan disampaikan dengan berkesan. Bravo buat
semua ahli produksi!
No comments:
Post a Comment