Friday, 11 July 2025

WENDY AWANG - TEATER MUZIKAL "SAKTI MERONG MAHAWANGSA"






Pementasan Teater Muzikal “Sakti Merong Mahawangsa” arahan Shahrul Mizad di Pentas 1, KLPAC telah membuka lembaran baru dalam pendekatan penceritaan epik dalam teater muzikal Malaysia. Berdasarkan lagenda sejarah Merong Mahawangsa yang berasal dari Hikayat Merong Mahawangsa, produksi ini tidak hanya menampilkan kekuatan estetik dalam bentuk muzik, tari dan lakonan, tetapi turut menyelitkan semangat ketamadunan awal serta nilai-nilai identiti kebangsaan yang direka ulang dalam bentuk moden.


Dari sudut teori Theatre Semiotic oleh Patrice Pavis, pementasan ini kaya dengan sistem tanda yang kompleks iaitu daripada kostum tradisional bercirikan langkasuka, pancaran cahaya dramatik, sehingga koreografi yang menggambarkan pertempuran dan ritual. Pavis menekankan bahawa teater merupakan sistem tanda yang saling berinteraksi, dan dalam konteks ini, Shahrul Mizad berjaya menyulam pelbagai kod visual dalam menyampaikan makna yang lebih mendalam tentang kuasa, pengorbanan dan asal-usul.


Watak Merong Mahawangsa sebagai teras penceritaan boleh dianalisis menggunakan The Three Dimensions of Character theory dari Lajos Egri, iaitu fisiologi, sosiologi dan psikologi. Merong digambarkan bukan sekadar raja legenda, tetapi insan yang penuh dilema dalaman. Dari segi fisiologi, tubuhnya digambarkan dengan kekuatan dan karisma kepimpinan. Dari sisi sosiologi, Merong ialah pemimpin yang harus memenuhi peranan patriarki dalam sebuah kerajaan awal yang berdepan ancaman luar. Sementara dari segi psikologi, konflik dalaman Merong berkisar antara tanggungjawab kepada tanah air dan beban darah warisan iaitu satu lapisan yang memberikan kedalaman emosi kepada penonton.

Namun, terdapat beberapa kelemahan yang boleh diteliti. Misalnya, dalam kerangka Joseph Campbell’s Mythological Theory, khususnya konsep The Hero’s Journey, watak Merong Mahawangsa sepatutnya melalui satu perjalanan transformatif yang mendalam, penuh rintangan, konflik dalaman, serta pertumbuhan emosi yang ketara. Campbell menghuraikan struktur perjalanan wira sebagai satu kitaran archetype yang merangkumi fasa-fasa penting seperti call to adventure, refusal of the call, meeting with the mentor, ordeal, apotheosis, dan akhirnya return with the elixir. Namun, pementasan Muzikal Teater Sakti Merong Mahawangsa hanya memaparkan transformasi watak ini secara cetek tanpa mengiringinya dengan pengolahan psikologi watak yang mendalam atau perkembangan emosi yang meyakinkan.

Proses pertumbuhan yang sepatutnya disertai dengan krisis identiti, cabaran moral, dan pengorbanan peribadi tidak ditampilkan secara baik. Watak Merong seolah-olah dilahirkan sudah sempurna iaitu penuh karisma, keberanian, dan kebijaksanaan tanpa melalui detik-detik keraguan, kegagalan, atau kelemahan diri yang lazimnya mencorak perjalanan seorang wira mitos. Ini menjadikan wataknya terlalu idealistik dan statik, tidak berkembang seiring dengan peristiwa-peristiwa besar yang menimpanya. Ketiadaan sebarang konflik dalaman atau krisis jiwa menjadikan transformasi beliau kelihatan tidak kuat dan tidak menyentuh perasaan audiens.

Sebagai akibat daripada pendekatan ini, audiens tidak benar-benar merasai atau mengalami call to adventure, iaitu detik penting yang mencetuskan perubahan dalaman seorang wira, mahupun return with the elixir, iaitu kepulangan Merong sebagai individu yang telah berubah dan kini membawa manfaat kepada dunia asalnya. Hal penting dalam The Hero’s Journey ini, yang menjadi nadi kepada penceritaan mitos universal gagal diwujudkan dengan jelas atau menyentuh secara emosi. Maka, struktur mitos dalam pementasan ini hanya berfungsi sebagai kerangka luaran yang tidak diisi dengan kandungan dramatik yang baik.

Secara keseluruhan, Muzikal Teater Sakti Merong Mahawangsa merupakan satu usaha cemerlang dalam penggabungan mitos nasional dengan bentuk teater kontemporari. Shahrul Mizad tidak sekadar mengarahkan naratif sejarah, tetapi menyuntikkan nafas baru yang mempertautkan seni persembahan moden dengan akar warisan Melayu. Ia adalah satu contoh teater pascamoden Malaysia yang matang iaitu bersifat kritikal, sensorial dan mendalam secara budaya.



No comments:

Post a Comment