Thursday, 8 June 2017

SPEKTAKULAR SINOGRAFI PERSEMBAHAN "BILIK"


Oleh AZRUL AZMEER MUSA

Pada 25 Mei yang lepas, saya berkesempatan menonton dua persembahan berlainan sempena Penilaian Tahun Akhir (PETA) bertempat di BlackBox ASWARA. Dua naskhah dipentaskan iaitu Bilik karya Noor Effendy Ibrahim, dan sebuah karya Hatta Azad Khan berjudul Mayat. Penulisan ini memberikan fokus kepada persembahan Bilik arahan saudara Zul Rango.

Bilik berkisar tentang Hasni, Fared, Faridah, Hamed, dan Helmy yang bekerja sebagai pembunuh. Mereka berkumpul di sebuah bilik dan membincangkan kerja pembunuhan masing-masing. Hamed mengejutkan semua orang apabila memberitahu bahawa dia ada membawa pulang seorang wanita bernama Aisah tanpa dibunuh. Pelbagai konflik berlaku selepas itu yang membawa kepada kematian Hasni, Fared, Faridah, dan Helmy. Tinggallah Hamed dan Aisah yang sudah berasakan mereka berjaya menyelamatkan diri, namun sesuatu terjadi kepada Hamed pada penghujung cerita ini.

Penulisan ini memberikan perhatian terhadap aspek sinografi yang merupakan satu terminologi bagi mewakili keseluruhan bentuk visual dalam sebuah pementasan teater, merangkumi elemen-elemen set dan prop, tatacahaya, tatarias, busana, dan kesan-kesan khas. 



Pementasan yang berdurasi lebih kurang 45 minit ini, tersedia dengan kepelbagaian elemen spektakular visual yang digarap dengan kemas untuk dinikmati oleh penonton. Penggunaaan tatacahaya dan audio pada permulaan babak diadun dengan kemas dan seimbang dengan penampilan pelakon. Tanpa membunuh satu sama lain, sebaliknya pelakon dan elemen sinografi ini saling membantu dalam mencapai matlamat cerita. Paparan visual pada permulaan babak mengingatkan saya kepada filem Hollywood The Purge yang memaparkan watak bertopeng menakutkan, yang saling berbunuhan antara satu sama lain. Perkara ini menimbulkan keterujaan untuk mengetahui perjalanan cerita ini sehingga tamat.

Saya tertarik dengan penggunaan kesan khas darah - ketika  adegan memenggal kepala. Ia dirancang dengan kemas menjadikan adegan itu begitu meyakinkan. Penataan set dan prop dalam persembahan ini memperlihatkan bentuk-bentuk yang asing dan abstrak, misalnya set sinki yang digunakan langsung tidak menyerupai sinki dunia realiti. Begitu juga dengan kerusi, almari, dan pintu keluar masuk. 

Walaupun pelakon bijak berimprovisasi dalam ruang lakon yang minimal dan padat dengan binaan set, namun dalam masa sama pelakon juga kelihatan kurang keserasian apabila bermain dengan set. Kekurangan latihan menggunakan set dan prop mungkin juga menjadi faktor di sebalik kelemahan ini.

Adegan yang berlangsung di belakang layar putih contohnya ketika adegan Hasni dibunuh, adakalanya mengganggu fokus penonton, apatah lagi perlakuan-perlakuannya agak kurang jelas, malah terlalu cepat sehingga tidak memberi peluang kepada penonton untuk mewujudkan interpretasi. 


Persembahan ini memanfaatkan sepenuhnya aspek sinografi, yang membantu menampilkan nilai teaterikal dalam persembahan ini. Syabas dan tahniah diucapkan kepada semua ahli produksi yang terlibat dalam menjayakan teater Bilik.

No comments:

Post a Comment